Lapsiperheen vinkit Riikaan ja Jurmalaan

perjantai 19. huhtikuuta 2019
Teimme viime kesänä kahden yön reissun Riikaa, Latviaan. Lomailimme Pärnussa, joten ajomatkaa tuli yhteen suuntaan noin 200 kilometriä. Matkalla Riikaan pysähdyimme sattumalta ravintolaan, jonka pihalta löytyi muun muassa riippumattoja. Sähkökatkojen vuoksi jouduimme odottelemaan ruokaa jonkin aikaa, mutta odottaminen sujui mukavasti kun lapsille löytyi tekemistä ulkona. Ruokakin oli odottamisen arvoista.

Säästimme majoituksessa varaamalla huoneiston keskustan ulkopuolelta. Ehkä suosittelisin kuitenkin majoittumaan lähempänä keskustaa. Varsinkin jos haluaa viettää aikaa keskustassa. Me kävimme keskustassa vain yhtenä päivänä. Latvian matkamme pääkohde oli Livu Akvaparks Vesipuisto Jurmalassa.

Keskustaan kuljimme taksilla, joka on hyvä ja halpa keino liikkua. Majoituspaikan työntekijä suositteli meille Taxifyn käyttöä ja hän tilasikin meille taksit menomatkalle. Paluumatkalla meidän perheelle säätöä aiheutui siitä, että emme mahtuneet yhteen taksiin, vaan tarvitsimme kaksi taksia. Kahden taksin tilaaminen yhdellä kännykkäsovelluksella mahdollisti toisen taksikuskin huijaavan meiltä muutamia ylimääräisiä euroja.

Riian keskustassa lapset eivät innostuneet kävelystä, joten turistijuna oli hyvä ratkaisu. Saimme lepuuttaa jalkoja junan kyydissä ja samalla näimme keskustaa ja kuulokkeista kuulimme selostuksen. Kiertoajelun jälkeen jaksoimme vielä kierrellä sekä kävimme syömässä. Pitkän päivän jälkeen päädyimme syömään Hesburgeriin.

Seuraavana päivänä kuopuksemme täytti 5 vuotta. Aamupalan jälkeen oli synttärilahjan vuoro eli menimme vesipuistoon Jurmalassa. Riian ja Jurmalan välillä pitää muuten maksaa tiemaksu. Tienvieressä oli useampi automaatti, jossa maksaminen sujui nopeasti.

Kuva: latvia.travel

Vesipuiston kerrotaan olevan Baltian ja Itä-Euroopan suurin vesipuisto. Vesipuistoon kuuluu sisäalue ja kesäisin auki oleva ulkoalue. Meidän vierailulle sattui aurinkoinen hellepäivä. Mietimme muutaman tunnin lipun ja kokopäivä lipun välillä. Onneksi päädyimme kokopäivälippuun, sillä vietimme lopulta yli 6 tuntia vesipuistossa. Väsyneinä, nälkäisinä ja hyvin lionneina lapset jaksoivat vielä lähteä kävelemään Jurmalan pitkälle hiekkarannalle. Rannalta löytyi kaunis rantaravintola, jossa söimme. Samalla nautimme kauniista auringonlaskusta.

5-vuotias oli oikein onnellinen syntymäpäivälahjastaan ja me muutkin nautimme suuresti. Jurmalan vesipuistossa käynti olikin yksi perheemme parhaita kokemuksia viime kesänä. Sitä muistellaan välillä vieläkin.

Oletko käynyt Riikassa tai Jurmalassa?

Tai kenties suunnitellut matkaa Baltiaan?

Olen aiemmin kirjoittanut blogissa

12 kommenttia

1. En ole käynyt kummassakaan paikassa, mutta on aina kiva nähdä kuvia uusista mahdollisista lomakohteista.
    Ihanaa pääsiäistä koko teidän perheelle!

2. Kiitos nojatuolimatkasta ja hyvää pääsiäisen aikaa😊❤

1. Oli kiva katsella viime kesän lomakuvia tätä postausta kirjoittaessa. :)
      Mukavaa pääsiäistä myös teille!

3. Matkoilla saa olla todella tarkkana ettei joudu huijatuksi. Siksi matkoila kartan taksia sillä ne hirvittää jotenkin tosi paljon

1. Onneksi kyse ei ollut suuresta summasta. Tätäkään ei olisi tapahtunut, jos ulkomaandatani ei olisi ollut täynnä ja minulla olisi ollut netti päällä ja taxify sovellus ladattuna.

4. Riiassa ollaan käyty ja oli iso pettymys kaikin puolin. Ei olla sen jälkeen edes harkittu mennä Jurmalaan tai mihinkään muuallekkaan.

1. Ikävä kuulla, että oli pettymys. Minua kiinnostaa, miksi? Meillekin riitti ihan hyvin lyhyt käynti. Tosin oltiin oltu jo yli viikko reissussa ennen Riikaa ja hellekin uuvutti. Viileämmällä ilmalla olisi ollut varmaan enemmän virtaa erilaisiin nähtävyyksiin. Mutta helle sopi loistavasti vesipuistopäivään. Eipä juuri saunassa lämmitelty!

5. Olen käynyt Riikassa useita kertoja ja taas tekisi mieli mennä sinne käymään. Juuri tuo vanhakaupunki ja jugendtalot ovat vieneet sydämeni.
    Riikassa on paljon katsottavaa ja koettavaa. Jurmalan läpi olen ajanut pariin otteeseen mutta tarkemmin en ole siihen tutustunut. Ihania
    vanhoja puuhuviloita, joita olisi kiva kuvailla.

Hyvää pääsiäistä Minna!

1. Jurmala näytti myös oikein kauniilta! Kauniita huviloita.

Hyvää pääsiäistä myös sinulle!

6. Olen käynyt muutaman kerran Riiassa ja toisella kerralla piipahdimme Jurmalassa. Aivan ihastuttava paikka.

1. Olisihan tuolla viihtynyt pidempäänkin, mutta Pärnu oli meidän viime kesälomanmatkan pääkohde.