Syksyinen Ahvenanmaa vei sydämeni

torstai 22. lokakuuta 2020

*Kaupallinen yhteistyö Silja Line & Visit Åland

Jo kesällä haaveilin matkasta Ahvenanmaalle, kun kuulin ystäväni ja hänen lastensa mahtavasta risteilymatkasta Helsingistä Maarianhaminaan. Matka jäi vähäisten lomien takia tekemättä. Meillä oli vain viikko yhteistä lomaa perheen kanssa ja sekin oli jo täyteen buukattu. Olin siis todella iloinen päästessäni tutustumaan syksyiseen Ahvenanmaahan Silja Linen ja Visit Ålandin kutsumana.

Ennen matkaa meidät oli jaettu kolmeen ryhmään ohjelman mukaan. Minä osallistuin luonto ja aktiviteetit-ohjelmaan. Muut vaihtoehdot olivat lapsiperheet ja aktiviteetit sekä ruoka- ja juoma-aktiviteetit. Kaikki kolme ryhmää yöpyivät eri hotelleissa ja meillä oli eri ohjelmat. Yhteistä oli laivamatkat, ruokailut laivalla sekä illallinen Maarianhaminassa.

Silja Galaxy lähti torstai aamuna Turun satamasta klo 8.20. Minä olin herännyt jo kolmen jälkeen, koska matkasin ensin miehen kyydissä Helsinkiin ja sieltä bussikuljetuksella Turkuun. Risteily olikin ihana aloittaa aamiaisella, sillä en ollut ehtinyt syödä mitään. Buffet aamiainen tuntui turvalliselta koronasta huolimatta, koska ruuat piti ottaa kertakäyttöhanskat käsissä. Ottimiakin vaihdettiin usein. Laivalla oli vain 100 matkustajaa, joten turvavälit oli helppo säilyttää.

Aamiaisen jälkeen kiertelin laivan kaupoissa, ihailin merimaisemia ja lepäilin hytissä. Olin niin innoissani edessä olevista aktiviteeteistä Ahvenanmaalla, että en malttanut nukahtaa. Ennen Maarianhaminaan saapumista lounastimme laivan Happy Lobster ravintolassa.

Menu

Västerbotten pannacotta, siianmätiä ja punasipulia

Halstrattua nieriää, ecrasséperunaa, korvasienikastiketta ja syksyn vihanneksia

Creme Brulée

Laivan saavuttua Maarianhaminaan suuntasimme heti satamaa vastapäätä olevaan RO-NO Rent pyörävuokraamoon. Pyörällä olikin kätevä liikkua Maarianhaminassa. Välimatkat ovat lyhyitä ja upeita maisemia on helppo pysähtyä ihailemaan. Meillä oli oppaana Sanna Könönen-Wahlsted Visit Ålandilta. Hänen perässään kelpasi pyöräillä maisemia ihaillen ja mielenkiintoisia asioita Ahvenanmaasta kuunnellen.

Pyöräilyn lisäksi pääsimme kokeilemaan myös kajakeilla melomista. Paddelboden melontaklubista voi vuokrata yhden tai kahden hengen kajakkeja sekä sup-lautoja. Minä hurahdin tänä kesänä täysin sup-lautailuun ja olen ajatellut, ettei melonta ole ollenkaan minun juttuni. Muutaman kerran olen melontaa kokeillut ja aina olen saanut hartiat kipeiksi. Päätin kuitenkin kokeilla melomista. Onneksi kokeilin! Sain ohjausta oikeaan melontatekniikkaan ja eihän se melonta käykään niin paljon hartioihin, kun tekniikka on kunnossa. Sain kajakkiin parikseni Mieskin blogin Jurin. Hän toivoi kokenutta melojaa parikseen ja sai minut. Hyvin me kuitenkin selvittiin! Sääkin suosi.

Melontakuvat: Sanna Könönen-Wahlsted

Minä ja muut luontoryhmäläiset yövyimme Park Alandia hotellissa. Ennen illallista ehdimme saunoa hotellin saunaosastolla sekä pulahtaa uima-altaaseen. Olikin ihana pestä päivän hiet ja pölyt pois ennen illallista.

Illallisen söimme hotelli Arkipelagin yhteydessä olevassa Compagniet ravintolassa, joka oli avattu remontin jälkeen kuukautta aiemmin. Emme saaneet eteen ruokalistoja, vaan ruuat kannettiin meidän eteen. Ruokaseurana minulla oli onneksi ruokabloggaajia, jotka osasivat kertoa ruuista. Minä vain nautin. Kaikki maistui hyvältä! Alkupalana oli hummerihampurilaista, pääruokana ahventa ja jälkiruuaksi maisteltiin suklaita.

Seuraavana päivänä matka jatkui aamiaisen jälkeen autolla kohti Pohjois-Ahvenanmaata ja Getan kuntaa. Matkalla ihailimme auton ikkunasta lukuisia omenaviljelmiä. Geta-vuorella vaelsimme Grottstigen vaellusreittiä. Geta-vuorella olisi ollut mahdollisuus myös bouldering-kiipeilylle. Kalliolta löytyy yli sata bouldering-kiinnikettä. Meiltä jäi bouldering näkemättä ja kokematta, koska sateisen sään vuoksi valitsimme vierailun Stalhagenin panimokaupassa.

Geta-vuorella oli ehdottomasti huikein näkemäni frisbeegolf-rata. Karun kauniissa maisemissa olisi mahtava heittää frisbeetä.

Paluumatkalla ruokailimme Baltic Princessin buffetissa. Oli mukava nähdä muihin aktiviteetteihin osallistuneita matkalaisia ja keskustella kokemuksista. Kaikilla kuulosti olleen onnistunut reissu. Matka Ahvenanmaalle oli ihana irtiotto arjesta. Minulla ei ole tänä syksynä ollenkaan lomaa, koska aloitin uudessa työpaikassa. Tällainen yhden yön reissu oli mahdollista toteuttaa ilman lomaakin. Matka oli reittimatka kotimaiseen kohteeseen eli karanteenia ei vaadita.

Silja Linella on mahdollista tehdä karanteenivapaita matkoja tällä hetkellä seuraavasti:

- Reittimatka Turusta Maarianhaminaan

- 11h Saaristoristeily (Galaxyllä aamulla Turusta, laivanvaihto Maarianhaminassa ja paluu Baltic Princessillä samana iltana Turkuun.)

- Baltic Princessin 23h- risteily Turusta

- 5h ostosristeily Megastarilla tai Starilla Helsingistä

- n. 22h risteily Victorialla Helsingistä

Ps. Nyt on myynnissä Victorian erikoisristeily 4-6.12. joulumarkkinoille Ahvenanmaalle.

Mielelläni kuulisin teidän Ahvenanmaan kokemuksistanne!

Minkälaisia matkahaaveita teillä on nyt?

Itse olen pohtinut paljon sitä, että onko noloa ja häpeällistä haaveilla matkustamisesta. Eikö nyt vain pitäisi olla kotona ja odottaa koronan loppumista. Elämä kuitenkin jatkuu koronasta huolimatta. Kipenä pysytään kotona ja muutenkin toimitaan vastuullisesti. Minä ainakin kaipaan pieniä ja vastuullisia irtiottoja arjesta!

10 kommenttia

1. Ahvenanmaa on NIIN ihana paikka. Kävin itse vastaavalla reissulla kaksi vuotta sitten syyskuussa ja täytyy sanoa, että vei sydämeni ihan totaalisesti. Emme koskaan kouluaikana tehneet sinne luokkaretkeä eikä myöskään meidän perheen reissut vieneet sinne kesinä. Nyt ehdin onneksi kahdessa päivässä nähdä niin uskomattoman kauniita paikkoja Ahvenannmaalla, että sinne on päästä takaisin. Ja sen ahvenanmaanpannukakku puhumattakaan kaikista muista ihanista herkuista. Seurasin tätä reissua ja Instassa ja mietin, että huippumatkan olette kokoneet.

1. Olin ensimmäistä kertaa Ahvenanmaalla ja ihastuin! Ehdottomasti on päästävä uudestaan! En edes sitä kuuluisaa pannukakkua ehtinyt maistaa.

2. Ahvenanmaasta on vain hyviä muistoja mielessä. Lapsuudessani siellä tuli käytyä kerran kesässä kun perhetutut asuivat siellä. Paras muisto on kuitenkin yläasteelta, kun teimme luokan kanssa neljän päivän luokkaretken Ahvenanmaalle. Ihan mahtireissu oli.
    Ihana reissu on kyllä sinullakin ollut!
    Kaunista viikonloppua Minna <3

1. Ihanilta kuulostaa reissusi Ahvenanmaalla! <3
      Mukavaa uutta viikkoa!

3. Itse en ole Ahvenanmaalla päässyt vielä käymään (mitä nyt ruotsinristeilyllä laiva pysähtynyt Maarianhaminassa), ehkä vielä joku päivä :)

1. Suosittelen! Itse aion matkustaa Ahvenanmaalle uudestaan.

4. Olen jo pitkään halunnut päästä tuonne Ahvenanmaalle. Vieläkään en ole päässyt, aina mennään jonnekin muualle.

1. Suoaittelen käymään! Itsekin haveilen uudesta reissusta.

5. Olen haaveillut käynnistä Ahvenanmaalla, mutta juuri nyt haluaisin ehdottomasti Lappiin. <3

1. Viime vuosina mun lomahaavelistalle ovat ilmestyneet ensin Lappi ja nyt Ahvenanmaa.