Se kuuluisa oma aika

keskiviikko 14. joulukuuta 2016
Olen aina ollut huono jättämään lapsia muille hoitoon. Esikoisen vauva-aikana yli kymmenen vuotta sitten olin ehkä jopa ylisuojelevainen. Saatoin silloin luulla, että minä olen ainoa ihminen maailmassa, joka osaa poikaa hoitaa oikein. Valita vaatteet, nukuttaa ja päättää mitä hän syö. Olen imettänyt lapsia 1-2 vuotta, joten olen ollut omasta halustani "kiinni" lapsissa heidän ollessaan pieniä. Lasten isovanhemmat asuvat eri paikkakunnilla, joten vaikka he olisivatkin olleet halukkaita osallistumaan lasten arkeen ja hoitoon ei se ole ollut mahdollista. Toki isovanhemmat tulevat mielellään lapsia hoitamaan, mutta sitä ei tapahdu kovin usein.

Minä olen aina viihtynyt kotona. Onkin ollut mahtavaa, että olen saanut olla kotona lasten ollessa pieniä. Jos jotain kadun niin korkeintaan sitä, että palasin töihin (tosin vain vuodeksi) toisen lapsen ollessa 1 vuotta ja 4 kuukautta.

Se, että viihdyn kotona ja rakastan olla lasten seurassa ei tarkoita sitä, että jaksaisin tehdä sitä 24/7. Minä todellakin tarvitsen myös omaa aikaa. On ihana päästä pois kotoa ilman lapsia. Mutta melkeinpä vielä ihanampaa ja harvinaisempaa herkkua on olla yksin kotona!

Tuntuu, että ennen pieniä omia hetkiä oli helpompi järjestää. Mies otti lapset mukaansa kauppaan. Sain jäädä yksin kotiin. Nyt kahdella vanhimmalla on monena iltana harrastuksia, joihin heitä pitää viedä. Mies valmentaa poikia parina iltana viikossa. Kaupassa käydään usein vasta ilta kahdeksan jälkeen, eikä niin myöhään enää oteta lapsia mukaan. Tuntuu, että kotona on aina vähintään yksi lapsi.

Viime viikonloppuna mies ja lapset lähtivät vuorokaudeksi sukulaisten luokse. Sain jäädä ihan yksin kotiin. Hiljaisuus oli ihanaa. Ja aikatauluttomuus. Ei tarvinnut miettiä ruuanlaittoa. Mitä sitten tein? Käytin muutaman tunnin siivoamiseen. En puunannut koko kämppää lattiasta kattoon, vaan siivoilin fiiliksen mukaan. Kuuntelin musiikkia ja nautin. Sitten neuloin ja katsoin televisiota. Puhuin pitkästä aikaa ystävän kanssa puhelimessa. Sekin oli erilaista, kun kukaan ei keskeyttänyt. Illalla hain lähikaupasta sushia ja vähän herkkuja. Seuraavana aamuna en tietenkään osannut nukkua pitkään, mutta aamulla luin ja katsoin televisoista hömppää. Aamulenkin  jälkeen neuloin ja katsoin televisiota. Iltapäivällä kävin ystävän kanssa elokuvissa. Illalla perhe tulikin kotiin ja ääntä ja tekemistä riitti taas entiseen malliin.


Jatkossa aion pitää parempaa huolta siitä, että omaa aikaa järjestyy aina silloin tällöin. Mietin jo, että voinko alkaa harrastaa yksin oloa kotona?! Siihen kuuluisi se, että koko muun perheen pitäisi poistua kotoa kerran viikossa samaan aikaan tunniksi.  

Miten teidän oma aika? Miten vietätte sen? Ja minkälaisia haaveita teillä on oman ajan suhteen?

16 kommenttia

  1. Voi kuulosti ihanalta! Meilläkin isovanhemmat asuvat kaukana, joten vapaa-aikaa tai omaa-aikaa siis, ei juurikaan ole. Omanajan harrastaminen kuulostaa houkuttelevalta ❤❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti sinullekin järjestyy omaa aikaa. Sen jälkeen jaksaa taas niin paljon paremmin. Mukavaa viikkoa!

      Poista
  2. Oiiii tuo on just sitä mitä mä kaipaisin!!!!En ehkä niinkään kaipaa sitä,että saisin mennä jonnekkin yksin (no en nyt kieltäytyi siitäkään),mutta tuo että sais yksin touhustellu vaikka parisen tuntia...Vielä joku päivä!!
    Eli multa peukut tuolle ajatukselle harrastaa yksin kotona olemista:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En siis ole ainoa, joka haaveilee yksin kotona olosta. :)

      Poista
  3. Henna / Pölyä Pinnoilla15. joulukuuta 2016 klo 9.43

    Ai että!
    Yksin kotona oleminen on niiin luksusta! Yritä ihmeessä järjestää noita useamminkin. Samaa toivon minäkin tulevaisuudessa. Meillä pojat 4 ja 1v.

    Mun oma aika on silloin, kun pääsen yksin lenkille kerran tai pari viikossa. Noin muuten melkein kulkee molemmat tai toinen pojista mukana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lenkillä käyminen on myös ihana tapa viettää omaa aikaa. Minä vain olen ollut useamman viikon kipeänä, joten en päässyt edes rauhalliselle kävelylenkille ennen viime sunnuntaita.

      Poista
  4. Oi, kuulostaa ehdottoman ihanalta ja oikeasti rennolta! Minä vietän omaa aikaa 3 kertaa viikossa jumpassa/salilla joko aamulla ennen duunia tai juuri heti töiden jälkeen. Näinä päivinä kerkeän siis hyvin vielä viettää reippaasti aikaa lasten kanssa. Silloin tosin usein olen siellä yhdessä siskojeni tai ystävien kanssa treenaamassa. Joka toinen tai joka kolmas viikko vietämme illan aikuisten kesken kaupungilla/leffassa tai joskus vain rauhassa kotona. Se on kunnon luksusta.. :)

    VastaaPoista
  5. Ihanasti sinulla ja teillä on omaa ja yhteistä aikaa! Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  6. Mie oon tässä kans pähkäilly et niin kiva kun vauvan kanssa onkin olla, niin olis kiva olla joku oma harrastus. Ei vaan yhtään nappaa lähteä iltasin jonnekin harrastamaan. Sanoinkin et harrastaisin mielelläni kotona neulomista. Pari tuntia vain minä, puikot ja telkkari, kiitos! ��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti järjestyy tuo toivomasi oma aika puikkojen ja telkkarin kanssa!

      Poista
  7. Itsellenikin on valtavan tärkeää saada olla välillä yksin kotona.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kyllä ihanaa olla ykdin kotona. Aika harvoin valitettavasti onnistuu.

      Poista
  8. Ihanaa omaa aikaa. Minä olen myös tosi suojeleva tyttöä kohtaan. Hän ei ole ollut hoidossa koskaan. Välillä saan omaa aikaa, kun tyttö touhuaa miehen kanssa. 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enää en ole ollenkaa niin suojeleva. Ovathan lapset jo isompia. Nyt neljän lapsen hoitoon saaminen tämän arjen, töiden ja harrastusten keskellä on aika haastavaa.

      Poista
  9. Mun omaa aikaa on iltalenkit 4-6 viikossa :)

    VastaaPoista
  10. Kuulostaa niin tutulta! Minä olen myös huono pyytämään muita hoitamaan lasta. Oman ajan merkitys on lapsen myötä korostunut, ja koen sen tärkeäksi henkireiäksi, ja akkujen lataamiseksi. Minäkään en yleensä saa olla itsekseni kotona, vaan lähden kävelylle, leffaan tai johonkin muuhun harrastukseen.

    VastaaPoista

Instagram