#satasyytäollaonnellinen, osa 22

sunnuntai 7. syyskuuta 2014

Hyvä omenasato


Oksat notkuvat omenoiden painosta. Omenapuun alla on omenoita. Joka kerran kun vilkaisen ulos ikkunasta, niin näen ainakin yhden omenan putoavan.



 
 
Omenariisipuuroa. Herkku omasta lapsuudesta. Soitin mummolleni ja kysyin vinkkejä. Täältä löytyy resepti. Toisella kertaa tehdessäni käytin inkkarisokeria. Puurosta tuli ruskeampaa ja kuulemma parempaa. Kanelitankoa en käyttänyt, vaan kaneli ripoteltiin lautasella valmiin puuron päälle.
 



Olen pilkkonut jo monta isoa kattilallista omenoita sosetta varten. Sormetkin ovat värjääntyneet omenoiden käsittelystä.



Omenahyve ja vaniljajäätelö. Herkku, jota olemme jo useasti syöneet.

 
 
Vuosi sitten löysin lehdestä omenapannukakun ohjeen. Perjantaina tein pitkästä aikaa omenapannaria lapsille välipalaksi. Täksi illaksi sitä on myös tilattu. Täältä löytyy varsin samanlainen ohje, jota minä käytän. Minun käyttämään ohjeeseen tulee lisäksi ainakin vähän kardemummaa.
 



Nyt viikonloppuna kokeilin uutta omenapiirakkaohjetta. Kreemiomenapiiras. Varsin makea herkku. Ei kaivannut jäätelöä tai vaniljakastiketta seurakseen. Sain reseptin kun ostin kotigastronomin vaniljakreemijauhetta. Sama resepti löytyi myös netistä.


 
 
Seuraavaksi on vuorossa omenoiden keräämistä ja pilkkomista. 


4 kommenttia

  1. Näyttääpäs herkulliselta! :) Omenapannaria en oo koskaan aiemmin tehny, piti ihan käydä poimimassa ohje talteen. Ite oon aina harmitellu, kun pihassa ei oo omenapuita. Nyt oon vaan haikaillu sopivan rakosen löytymistä opiskelukiireiltä, jotta pääsis puolukkaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa kyllä kokeilla omenapannaria. Toivottavasti pääset puolukkaan! Minä en tänä syksynä edes haaveile puolukkametsään pääsystä. Edellisen kerran olen tainnut olla puolukassa joskus lapsena.

      Poista
  2. Tämä on tainnut olla hyvä omppuvuosi; myös vanhempien puutarhassa omenapuut ovat täynnä omenoita! Niitä on jo jaettu sukulaisille ja tuttavillekin. Kiitos siis kivoista "omenaresepteistä"!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, ainakin täälläpäin tuntuu omenoita olevan runsaasti. Toivottavasti löytyi hyviä reseptejä!

      Poista

Instagram