Mikä syksyssä on parasta juuri nyt?

torstai 10. syyskuuta 2020

Olen ennen tykännyt syksystä. Lapsena kirjoitin ystäväkirjoihin, että lempivuodensikani on syksy. Se johtuu varmasti osittain siitä, että olen syntynyt syksyllä. Synttärithän ovat kiva juttu. Ainakin silloin, kun ei kriiseile liikaa omaa ikäänsä. Viime vuosina kesästä luopuminen on tuntunut aiempaa vaikeammalta, enkä ole innostunut syksystä. Syksyissä olen odottanut eniten perheemme joka syksyistä matkaa Espanjaan. Tänä vuonna emme ole menossa Espanjaan syyslomalla. Minulla ei edes ole lomaa. Meillä ei siis ole koko perheen lomaa Suomessakaan, jota odottaa ja suunnitella. Ilo on löydettävä pienistä arkisista asioista ja hetkessä elämisestä lomasta haaveilun sijaan. 

Luin Tuulanneli blogista  Mikä syksyssä on parasta juuri nyt? -postauksen. Innostuin Tuulan postauksesta ja halusin haastaa itsenikin miettimään asioita, jotka ilahduttavat syksyssä juuri nyt. Tämän blogipostauksen kuvat ovat parin vuoden takaa lokakuun alkupuolella otettuja. Osallistuin silloin viikonlopun mittaiseen hiljaisuuden retriittiin. Eilen löysin itseni googlailemassa hiljaisuuden retriittejä. 




Mikä syksyssä on parasta juuri nyt?



1. Minä toivon kesällä lämpimiä ja aurinkoisia päiviä. Haluan supata, uida, syödä ulkona ja loikoilla riippumatossa. Sadepäivät ärsyttävät ja lamaannuttavat, en saa välttämättä mitään aikaiseksi. Syksyllä sade ei ärsytä ja lamaannuta minua ollenkaan samalla tavalla. Jos sataa puen kumpparit ja otan sateenvarjon mukaan. Välillä sateessa on jopa mukava kävellä. 

2. Uuden alku. Minulle syksy tuntuu enemmän uudelta alulta kuin vuodenvaihde. Lapsilla alkaa syksyllä uusi lukukausi. Harrastuksissa alkaa uudet kaudet. Tänä syksynä minulla alkoi myös uusi työ. 

3. Illat tv:n ja herkkujen ääressä. Syksyllä televisiossa alkaa uusia ohjelmia. On mukava kokoontua perheen kanssa tv:n ääreen. Tänä syksynä olemme seuranneet yhdessä Tähdet, tähdet-ohjelmaa. Miehen kanssa olen katsonut Sykettä ja Ensitreffejä alttarilla. Eilen katsoin tytön kanssa Harry Potter-leffaa. Aina emme kokoonnu koko perhe saman ohjelman ääreen, koska kiinnostuksen kohteet ja ikärajat asettavat omat rajoituksensa. 

4. Syksyn sato. Värikästä ja terveellistä. Tänä kesänä omassa pihassa kasvoi kesäkurpitsoja. Niistä onkin kokkailtu monenlaisia ruokia. Suosikkini on ollut kesäkurpitsalasagne. Kaupasta olen ostanut erilaisia kasviksia ja tehnyt töihin lounaaksi salaatteja. Pari kertaa on tullut tehtyä kaalilaatikkoa. 

5. Lukeminen. Syksyllä on ihana kääriytyä vilttiin ja lukea kirjoja. Minun on jotenkin helpompi keskittyä lukemiseen syksyllä. Juuri nyt valitsen mieluummin oikean kirjan kuin äänikirjan. Varsin poikkeuksellista tällaiselle äänikirjojen suurkuluttajalle.

6. Lämmin juoma. Teet maistuvat hyvältä juuri syksyisin. Teen kulutukseni on kääntynyt kasvuun ilmojen viiletessä. Juon pääasiassa valkoista tai vihreää teetä. Iltaisin kofeiinitonta rooibosia. Töissä olen viime aikoina valinnut kahviautomaatista lämpimän kaakaon. 



Pirteitä syyspäiviä!


Mikä sinun mielestäsi on parasta syksyssä?

12 kommenttia

  1. Odotan niitä kirpeitä pakkaspäiviä kun aurinko paistaa ja puut sädehtivät ruskan sävyissä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä odotan värikästä ruskaa! Pakkasesta ei olisi vielä niin väliä.

      Poista
  2. Vaikea kysymys, mutta tykkään syksyssä paitsi kuulaista keleistä ja kauniista väreistä, myös jotenkin sellaisesta rauhoittuneesta olotilasta, joka sallii myös sisälläolon ja sen, että välillä voi vaan olla tekemättä mitään ja tuijotella taivaanrantaa tai kynttilän liekkejä. (Yleensä olen tosi laiska polttamaan kynttilöitä, enkä tykkää kyllä niitten hajustakaan, mutta nyt olen joka ilta sytyttänyt yhden keittiön ikkunalle ja pari terassille ja illalla sitten vaan istuskellut ja katsellut kuinka niitten liekit heijastuu pimenevässä illassa terassin laseista moninkertaisina.)

    Mutta samalla kun tulee sellainen rauhallinen olo, syksyllä tulee myös uutta mielenkiintoa itselle mieluisiin asioihin ja tekemisiin, jotka on kesän ajan olleet katkolla. Ja ne uudet odotetut telkkariohjelmat on myös kiva juttu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen myös laiska polttamaan kynttilöitä. Niitä on jonkin verran kertynyt kaappeihin. Ehkä hyggeilen tänä syksynä ja poltan kynttilöitä.

      Poista
  3. Minä tykkään syksyssä ruskasta, pimeistä illoista, kynttiläkauden avaamisesta ja teen lipittämisestä iltaisin :)
    Tänä syksynä parasta on ollut uuden työpaikan saaminen <3
    Ihanaa loppuviikkoa sinulle Minna!

    VastaaPoista
  4. Syksy on myös itselleni kuin uusi vuosi, tosi inspiroivaa aikaa. Parasta on tietty välikausivalot, Halloween, kynttilät ja kaunis luonto :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Halloweenia voisikin tänä vuonna lasten kanssa juhlia.

      Poista
  5. Olipas ihana hyvän mielen teksti syksystä! Viime vuonna tein myös postauksen tällä aiheella ja silloin tosiaan syksyssä oli ihan eri jutut mitä odotin. Myös tuo Espanjan reissu oli minun listalla silloin :D Täytyykin ehkä itsekin ottaa koppia tästä ja kirjoitta postaus mitkä on tänä syksynä ihania odottamisen arvoisia asioita :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mielelläni lukisin postauksesi aiheesta!

      Poista
  6. Ihana postaus :) syksyssä on niin paljon kivoja juttuja! Nautitaan näistä kivoista päivistä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eletään hetkessä ja nautitaan niistä asioista, joita meillä on. <3

      Poista

Instagram