Mihin katosi 10 vuotta?

keskiviikko 12. elokuuta 2020

Ilmoittauduin elokuun alusta työttömäksi työnhakijaksi. Minulla olisi muutama kysymys TE-keskukselle, mutta en ole päässyt niitä vielä kysymään. Yritin toki soittaa TE-palveluihin, mutta luovutin 20 minuutin puhelimessa jonottamisen jälkeen. Tähän asti olen vastannut netissä TE-palveluiden esittämiin kysymyksiin työpaikoistani ja koulutuksestani. Saan sähköpostiini ilmoituksia alueellani haettavissa olevista sairaanhoitajan työpaikoista. Minun piti lukea Te-palveluiden sivuilta ohjeet työnhakijalle ja kuitata, että olen sen tehnyt. Nyt odottelen.Viime perjantaina päätin tehdä CV:n. Edellisen olen tehnyt 2000-luvulla. On muuten CV:t muuttuneet kahdessakymmenessä vuodessa! Instagram mainosti minulle CV:ta. Oli siis huomannut minun googlaavan aiheesta. Minulle meni aika pitkään CV:n tekemisessä lisätessäni kaikkia silpputöitäni ja pätkittyjä sijaisuuksia valmiiseen pohjaan. Kun homma oli valmis, minulle selvisi, että CV maksaa lähes 20 euroa kuukaudessa. En todellakaan aio maksaa kuukausimaksua CV:stä! Niinpä etsin Play-kaupasta ilmaisen CV:n ja aloitin koko homman alusta. CV:ta tehdessä minulle konkretisoitui se tosiasia, että viimeisen 10 vuoden aikana olen tehnyt vain muutaman kuukauden sairaanhoitajan töitä! 


Tähän mennessä olen lähettänyt kaksi työhakemusta. Niitä tehdessäni en tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. 

Mistä asiakastietojärjestelmistä sinulla on kokemusta? 

Tähän ei varmaan voi vastata, että osaan käyttää sujuvasti Instagramia ja teen omasta mielestäni hauskoja instastooreja. 


Lääkeluvat, hygieniapassi, Sote-kortti?

Ei ole voimassa olevia lääkelupia, en siis saa antaa kenellekkään lääkkeitä. Silloin kun olen ollut viimeksi töissä ei lääkehoidon tenttejä tehty ollenkaan, saati viiden vuoden välein niin kuin käsittääkseni nykyään. Minulla ei ole hygieniapassia. Minun piti googlettaa Sote-kortti. Tarvitseeko edes sanoa, että minulla ei sitä ole. 


Mitä minä sitten olen tehnyt ja mitä osaan?

Olen hoitanut toisten ihmisten lapsia omassa kodissamme. Huolehtinut lasten perustarpeista, ulkoillut erilaisissa ympäristöissä, järjestänyt turvallisen leikkiympäristön ja erilaisia virikkeitä. Tehnyt ruokaa. Ollut yhteydessä lasten vanhempiin.

Kokemukseni perhepäivähoitajana koetaan välillä lasten kanssa kotona oloksi. Pitääkin muistaa jatkossa korostaa, että ei todellakaan ole sama olla hoitovapaalla kuin töissä perhepäivähoitajana. 


Millaista työtä etsin?

En ole kiinnostunut saamaan mitä tahansa työpaikkaa. Jollain tapaa epätoivoisilta kuulostavat ilmoitukset, joissa sanotaan:

"Laita vain hakemus, vaikka et ole valmistunut ja sinulla ei ole kokemusta työstä." 

Vaikka en itsekkään pääse ajantasaisella pätevyydellä kehuskelemaan, niin tuo lause ei houkuttele. Usein kyseessä on vielä vanhustenhoito. Toivottavasti hyvät tyypit hakevat sinne töihin! Kovin positiivista kuvaa ei median kautta ole saanut esimerkiksi palvelutalojen toiminnasta.

Koen itse, että tarvitsisin jonkinlaista päivitystä osaamiseeni pärjätäkseni taas työelämässä sairaanhoitajana. Te-palveluiden sivuilla oli tällä hetkellä tarjolla oman alani koulutusta vain maahanmuuttajille. 



Koululaisilla alkaa tänään koulu. Meidän perheestä kouluun lähtee tänä vuonna 4 lasta. Taidan kaivaa nenäliinat esiin, kun lähden saattamaan nuorinta ensimmäistä kertaa kouluun. 

Hyvää alkavaa lukuvuotta kaikille koululaisille!



14 kommenttia

  1. Tsemppiä työnhakuun, sama mulla edessä syyskuussa!

    VastaaPoista
  2. Minä olen suorittanut lääkehoidon tentit, mutta nykyään niitäkin on uudistettu ja monta juttua pitäisi taas suorittaa uudestaan. Hygieniapassinkin sain koulussa suoritettua ja se on sentään voimassa niin kauan kunnes sössöin jotain ja kaikki saa ruokamyrkytyksen ja syyttää siitä minua :D
    Kyllä vaan ajat muuttuu, että huh heijakkaa! Tsemppiä työnhakuun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempeistä! Minulta ei hygieniapassia ole koskaan vaadittu. Toisaalta hassua tein kuitenkin neljän vuoden ajan hoitolasten ruuat. Selvisimme hengissä. :P

      Poista
  3. Pitkän pätkän poissaolon jälkeen työnhaku on kyllä haasteellista, etenkin kun haluaisi olla oikeasti ajantasalla. Toivottavasti kaikki lähtee rullaamaan ja vielä löytyy täydentävä koulutus ja pääset mielekkääseen työpaikkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Asiat tuntuvat etenevän oletettua nopeammin. :) Ehkä jo ensi viikolla on jotain kerrottavaa.

      Poista
  4. Onnea ja menestystä uuteen :) se on aina vähän jännittävää.

    VastaaPoista
  5. Itse päivitän CV:n joka vuosi, muuten en muista edes mitä kaikkea olen tehnyt 🤣

    VastaaPoista
  6. Tsemppiä työnhakukuvioihin ja koulunaloitukseen! Varmasti tuossa ajassa muuttuu CV ja koko työnhakukuvio jo jonkin verran, ainakin omalla kohdalla 5v teki temppunsa!

    hanna
    https://hannamariav.vaikuttajamedia.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Määräaiainen työpaikka löytyi todistusta vilauttamalla.

      Poista
  7. Tsemppiä sinulle uuden edessä! Varmasti moni asia on muuttunut vuosien saatossa.

    VastaaPoista

Instagram