Ei lihaa, ei kanaa

keskiviikko 22. maaliskuuta 2017
Aloitin kuukausi sitten paaston. Minun tapauksessani se tarkoittaa sitä, että en syö punaista lihaa tai kanaa ennen pääsiäistä. Paasto ennen pääsiäistä on ollut suunnitelmissani jo usean vuoden ajan. Ensimmäiset paastohaaveet ovat jo varmasti 90-luvun puolelta. Ja nyt vihdoin vuonna 2017 olen tätä paastoa toteuttamassa.  


Täysin ilman eläinkunnan tuotteita en ole, vaan syön kalaa ja maitotuotteita. Muu perhe ei ole tässä mukana, mutta toki kasvisvaihtoehtoja on ollut heillekin useammin tarjolla. Kalaa olemme koko perhe syöneet nyt hieman tavallista useammin.

Paaston aloitus osui muuttoviikolle, koska aloitin paaston vahingossa viikkoa liian aikaisin. Jotenkin luin kalenteria väärin ja vietimme laskiaistiistaita viikkoa liian aikaisin. Muuton aikana tehtiin nopeaa ruokaa kaikille, joka sisälsi jauhelihaa. Minä paistoin itselleni härkistä. Tilasimme pizzat ja kebabit. Minä valitsin kasvispizzan. Ei sortumisia lihansyöntiin edes kiireessä ja pienessä stressissä.


Paastoajalle on osunut käynnit McDonaldsissa ja Hesburgerissa. Mäkissä söin ruis-kasvishampurilaisen. Hesessä söin yllä olevassa kuvassa näkyvän Kaura-härkapapupihvillä olevan kasvishampurilaisen. Sekä mäkissä että hesessä voisin jatkossakin tilata kasvisvaihtoehdon.

Yritin miettiä, että mitä olen tämän kuukauden aikana syönyt. Tofua olen ainakin syönyt useamman keran. Se kun on helppo ja nopea tapa saada proteiinia. Suosikkini on basilikamarinoitu tofu. Nyhtökauraa on jääkaapissa odottamassa testaamista. Linssejä olen aiemminkin käyttänyt kasvissosekeitossa ja nyt olen tehnyt niistä myös kastiketta porkkanan ja tomaatin kanssa. Mifua eli paistettavaa raejuustoa olen tainnut syödä kerran.

Leivän päälle ei ole tehnyt edes mieli laittaa leikkelettä paitsi kerran, kun mies oli ostanut lauantaimakkaratangon. Nostalginen herkku lapsuudesta! Kestin kiusauksen vaikka lapsille sain leikata makkaraa monta siivua. Omalle leivälleni laitoin lehtikaalia (uusi herkku) ja avokadoa (vanha tuttu herkku).

Tavoitteenani oli paaston aikana testailla uusia ja erilaisia vegereseptejä. Siihen ei ole aika ja motivaatio oikein riittänyt. Vielä on onneksi aikaa. Paasto jatkuu 16.4 saakka.


Paastoiletko sinä? Tai osallistuitko jo tammikuussa vegaanihaasteeseen?

6 kommenttia

  1. Tämä onkin mielenkiintoinen paasto! Voisin kuvitella itsekin osallistuvani vaikka ensi vuonna.. Minä olen joskus pitänyt paastoa leivästä ja maitotuotteetkin jätin joksikin viikoksi pois ihan kokeilumielessä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoista olisi kokeilla myös maidotonta ja leivätöntä. Huomasitko eroa kun olit niitä ilman?

      Poista
  2. Tutulta kuulostaa tosin vaalea leipä ja pulla (hyvin harvoin) eivät kuulu ruokavaliooni. Jätin lihan 1999 vain pari hetkellistä kalkkuna/kanakokeilua mahtuu vuosiin. Uudet vegaaniset tuotteet ovat iso ilo. Nyhtiksestä tuli maukas keitto currylla maustettuna. Lehtikaali on minunkin herkkua! Vuonankaali on tämän hetken ykkönen. Maukasta maaliskuuta! Tuija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinulla onkin jo pitkä kokemus lihattomasta elämästä. Vuonankaalia pitäisikin testata.

      Poista
  3. Kuulostaa mielenkiintoiselta ja jopa houkuttelevalta :) Voisin joskus itsekin kuvitella kokeilevani, jos oikein tsemppaan - minä kun olen vähän laiska kokki ja kaikki ylimääräinen säätö ruuan kanssa ei houkuta. Mutta ehdottomasti haluaisin tähdätä siihen, että lihansyönti olisi vähenemään päin ja meilläkin kokeiltaisiin enemmän vegeä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Säätäminen ruuan kanssa ei minuakaan hirveästi kiinnosta. Työnpuolesta kun saa kuitenkin tehdä hoitolapsille päivittäin ruokaa. Tsemppiä lihansyönnin vähentämiseen!

      Poista

Instagram