Tallinna - aina hyvä vaihtoehto

keskiviikko 25. huhtikuuta 2018

Muutama viikko sitten olimme pyytäneet miehen vanhemmat meille lapsia hoitamaan. Minun ja miehen oli tarkoitus viettää yksi yö hotellissa. Emme oikein osanneet päättää mihin kaupunkiin menisimme ja mitä tekisimme. Kaupungin piti olla tarpeeksi lähellä, ettei autolla ajamiseen mene kohtuuttoman pitkää aikaa. Emme olleet saaneet päätettyä vielä perjantainakaan, minne lähtisimme lauantaina. Haikon kartano, Hotelli Sveitsi ja Helsinki olivat vahvimmat vaihtoehdot. Miehen vanhemmat saapuivat meille perjantai iltapäivänä. He ehdottivat, että lähtisimme jo samana iltana jonnekin. Mies oli vielä töissä perjantaina viideltä, kun päätimme varata laivamatkat ja kaksi hotelliyötä Tallinassa. Viime reissusta muistin, että viimeinen laiva Tallinnaan lähtee kello 22.30. Loppu kesästä nimittäin myöhästyimme kaverini kanssa laivasta. Kiireisen varauksen ja luultavasti muutaman klikkausvirheen johdosta menimme Tallinnaan Megastarilla, olimme kaksi yötä Baltic hotel Vana Wirussa vanhassa kaupungissa ja palasimme kotiin Silja Europalla. Jälkeenpäin ajateltuna oli oikein hyvät klikkausvirheet mieheltä.

Kun saavuimme yöllä hotelliin, niin yläkerran käytävän kokolattiamatto ahdisti. Huoneessakin oli kokolattiamatto ja ikkunasta näkymä vastapäisen talon seinä. Väsyneenä kaikki tuntui vielä erityisen pahalta. Täälläkö joudumme viettämään meidän kahdenkeskisen viikonlopun? Mies meni heti takaisin respaan ja yritti peruuttaa meidän juuri maksaman viikonlopun hotellissa. Se ei onnistunut yöllä, mutta saimme vaihtaa allergiahuoneeseen. Siellä oli parkettilattia ja ikkunastakin näkyi vanhan kaupungin maisemaa. Meidän oli tarkoitus yrittää lauantaiaamuna peruuttaa toinen yö hotellissa. Huone oli kuitenkin niin hyvä ja hotellin sijainti meille loistava, ettei vaihto ollut enää tarpeen. Hotellihuoneen hintaan ei kuulunut aamupalaa, joten söimme aamiaisen lauantaina Must Puudel-nimisessä kahvilassa ja sunnuntaina hotellissa.

Aamiaisen jälkeen ajoimme Taksilla Viron taidemuseo Kumuun. Museon arkkitehtuurin on muuten suunnitellut suomalainen Pekka Vapaavuori.

Museo kierroksen jälkeen ajoimme taksilla Kalamajaan. Meille löytyi pöytä lähes täydestä F-hooneesta. Kävelimme aurinkoisessa säässä Kalamajalta vanhaan kaupunkiin. Matkalla istuimme puiston penkille lukemaan kirjoja. (Ei välttämättä ollut viisasta raahata koko ajan käsilaukussa yli 500 sivuista kovakantista kirjaa. Onhan pokkaritkin keksitty.) Hetken aikaa ehdimme lepäillä hotellilla ennen kuin kiipesimme lähellä olevaan Hellemanin torniin katsomaan maisemia hieman korkeammalta. Muurille ja torniin pääsy maksoi 3 euroa. Iltaruuan haimme kaupasta. Hotellissa söimme kaupan salaatit, croisantit ja joimme lasilliset kuohuviiniä. Päivä oli niin täynnä ohjelmaa, ettei kumpikaan meistä halunnut lähteä enää mihinkään syömään.

Sunnuntaina kotimatka alkoi jo heti puolen päivän jälkeen. Arkeen paluu alkoi jo Tallinnassa. Emme olleet muistaneet ilmoittautua tai edes kertoa omalle lapselle kaverisynttäreistä, joihin hänet oli kutsuttu. Puolessa tunnissa saimme ilmoitettua pojan mukaan Megazoneen, ohjeistettua papan lahjaostoksille R-kioskille ja pojan askartelemaan onnittelukorttia. Naapurissa asuva ystäväperhe hoiti ystävällisesti kyydityksen juhliin. Kaikki muu muistettiin, mutta pojalle oli selvinnyt vasta autossa matkalla juhliin, että synttärit ovat Megazonessa. Se asia jäi mainitsematta.

Aiempia blogikirjoituksiani Tallinnasta:

Viikonloppu Tallinnassa kaverin kanssa 8/2017 (myöhästyimme laivasta)

Yksi yö Tallinassa 4/2017, mukana vain käsilaukku

Kollaasin kuvat ovat syömiäni ruokia. Tallinnassa söin kasvisruokaa. Kollaasin kolme ylintä kuvaa ovat aamupalalani Must Puudelista. Keskirivin kaksi vasenta kuvaa F-hooneelta. Keskirivin oikea ja alarivin kaksi vasenta kuvaa Baltic hotel Vana Wirun aamupalalta. Alimman rivin oikean reunan kuva Silja Europan härkis hot dog.

Mitkä ovat sinun suosikki paikkasi Tallinnassa?

22 kommenttia

1. Tallinnassa käytiin joskus useaankin otteeseen, mutta nyt ei ole moneen vuoteen käyty. Hintataso oli ennen kivan edullinen, sieltä haettiin taloa rakentaessa paljon tavaraa. Vanha kaupunki on kiva.

1. Laskeskeltiin miehen kanssa, että olemme käyneet kahdestaan Tallinnassa viimeksi 2004 hakemassa häihimme juomia. Lasten kanssa Tallinnassa olemme käyneet vain kerran ja silloin lapsia oli vain kaksi. Viime vuosina Tallinna on ollut meille läpikulkupaikka matkalla Pärnuun.

2. Olisi ihana kyllä tehdä tuollainen pidempi reissu Tallinnaan, itse olen vain parin tunnin reissuilla siellä käynyt.

1. Tallinnassa riittää kyllä tekemistä ja näkemistä paria tuntia pidemmäksi aikaa.

3. Ihanan kuuloinen ex-tempore irtiotto :) Teki varmasti hyvää.
    Mulla on ikuisuus siitä, kun viimeksi olen ollut Tallinnassa. Varmaan yli 10 vuotta?! Toisaalta aikanaan tuli ravattua siellä sen verran, että ehdin jo kyllästyä. Ehkä nyt voisi alkaa jo harkita käyntiä siellä uudelleen :)

1. Reissu oli onnistunut ja sai ajatukset pois kotoa ja omista huolista. Suosittelen Tallinnaa, vaikka seuraavaksi haluaisin matkustaa muualle.

4. Mullakin olisi tässä keväällä tarkoitus lähteä käymään Tallinnassa kosmetiikkaa hakemaan, yhtä hyvää kasvovoidetta kun ei muualla myydä :D ihanan näköisiä nuo kasvisruuat, täytyy samalla käydä testaamassa joku noista paikoista :)

1. Meidänkin ostoslistalla oli luonnonkosmetiikkaa, jota ei Suomesta saa.

5. Tallinna on ihana. Teille on sattunut vähän parempi sää kuin meille. Herkullisia ruokakuvia <3

1. Oltiin viikkoa ennen teitä ja sää suosi. Ruoka oli hyvää! <3

6. Tallinna on mukava kaupunki! Kyllä siellä tulee ainakin kerran vuodessa käytyä. Me olemme miehen kanssa myös haaveilleet yhteisestä hotelliyöstä sinne kesällä. Katsotaan kuinka käy😊

1. Toivottavasti teille järjestyy hotelliyö Tallinnaan!

7. Ihania kuvia! Nuo ruokakuvat (erityisesti aamupalakuvat) saivat veden herahtamaan kielelle. Me olemme käyneet perheenä monen monta kertaa Tallinnassa ja omat suosikkikohteetkin ovat näitä perhekohteita.

Olin niin helpottunut kuin luin eilen instasta siitä rintapatistasi.

Mukavaa loppuviikkoa!

1. Kiitos!<3 Helpottunut olin minäkin, kun diagnoosin omakannasta luin. Lääkärin soitto vielä varmisti asian.
      Mukavaa viikomloppua!

8. Hyvännäkösiä ruokia! Tallinnaan on kyllä kiva mennä ihan vaan nautiskelemaan ja syömään. F-hoone ja monet muut tällä hetkellä suosituimmat ravintolat on ainakin viikonloppuisin tosi täynnä, niin itse oon oppinut kantapään kautta tekemään pöytävarauksia etukäteen, jos jonnekin tiettyyn ravintolaan halunnut.

1. Me mentiin koko viikinloppu fiiliksen mukaan, eikä edes ajateltu pöytävarauksia. Ruokien suhteeen oli oikein onnistuneet valinnat.

9. Me ei olla vielä koskaan käyty Virossa, nää sun kuvat ja mitä oon isiltä ja muilta siellä käyneiltä tutuilta kuullut niin selvästi käynnin arvoinen paikka 😊 oliko toi Siljalla paluu se klikkausvirhe? 😅🙈

1. Sekä hotelli, että paluumatka oli klikkausvirheitä. Megastarilla matka kestää 2h ja Silja Europalla 3,5h. Miehen piti valita kahdesta hotellivaihtoehdosta klikkasi sitten jotenkin siitä sivusta. 😂 Mutta molemmat virheet osoittautuivat hyviksi valinnoiksi.

10. Hei Tallinnaan pitäiskin lähteä! Ehkä sit palkintona kun saan duunipaikan? 🤷🏼‍♀️
    Me oltiin viimeksi Tallinnassa Jussin kanssa kun olin just tehnyt positiivisen raskaustestin esikoisesta. Oltiin sit hienossa hotellissa jonka alakerrassa oli juustoravintola. Se otti hieman koville kun mies jois porttia ja veti herkkujuustoja ja itse mietin et Mutä se pästöroiminen nyt sit tarkoittikaan. :)

1. Onnea uuden duunipaikan löytämiseen! Ehkä tosiaan olisi jo uuden Tallinnan matkan aika. :)

11. Olipa kivan kuuloinen reissu, onneksi saitte vaihdettua huoneenkin parempaan :)

Tallinna on kiva kaupunki, pitäisi käydä siellä useammin!

1. Reissu oli onnistunut. Ja onneksi tosiaan saatiin vaihdettua huone eikä tarvinut vaihtaa hotellia.