Alkuvuoden kirjasuositukset eli kolmen kuukauden luetut kirjat

maanantai 6. huhtikuuta 2020
Viime vuonna luin ja kuuntelin yhteensä 86 kirjaa. Sama tahti näyttää jatkuvan tänäkin vuonna. Vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana olen kuunnellut 19 kirjaa ja lukenut 5 kirjaa.



Olen suunnitellut suorittavani tänä vuonna Lastu kirjastojen aikuisten lukudiplomin ja Helmet kirjastojen pienen lukuhaasteen. Lisäksi osallistun Hyllynlämmittäjät haasteseen, jossa luetaan lukematta jääneitä kirjoja omasta kirjahyllystä. Tähän mennessä olen lukenut kaksi kirjaa aikuisten lukudiplomiin. Hyllynlämmittäjistä olen lukenut yhden. Pieneen Helmet haasteeseen olen lukenut 9 kirjaa.

Minulla on Instagramissa kirja-aiheinen Minnankirjahylly niminen tili. Valitsen kerran kuussa kuukauden lempikirjan. Olen tummentanut alla olevasta kirjalistasta nämä kuukauden suosikit.



Kirjat 2020

  1. Cristina Sandu: Vesileikit 2019
  2. Essi Kummu: Hyvästi pojat 2017
  3. J.P. Ahonen: Villimpi Pohjola Valomerkki 2015
  4. Mikko Gustafsson ym. Kultainen vasikka - järjestäytynyt rikollisuus Suomessa 2018
  5. Emmi-Liia Sjöholm: Paperilla toinen 2020
  6. Tove Jansson: Taikatalvi 1958
  7. Gabriel Carcía Márquez: Sadan vuoden yksinäisyys 1967
  8. Riina-Maria Metso: Miksi se ei vain lähde 2018
  9. Jenny Colgan: Uusia lukuja ja onnellisia loppuja 2020
  10. Eeva Kilpi: Unta vain 2017
  11. Ulla Feldscher: Rakas, tiesitkö että olen psykopaatti? 2019
  12. Heather Morris: Auschwizin tatuoija 2019
  13. Heather Morris: Cilkan tarina 2020
  14. Janne Raninen: Kutsuvat minua palkkamurhaajaksi 2018
  15. Ina Westman: Henkien saari 2018
  16. Adam Kay: Kohta voi vähän kirpaista 2019
  17. Hanna Ryti: Rakkaudettomuus 2019
  18. Perttu Pölönen: Tulevaisuuden lukujärjestys 2019
  19. Pauliina Vanhatalo: Tuulesta temmattu elämä 2019
  20. Auli Kokkonen ym. O eli runoja päijät-hämäläisistä orgasmeista 2018
  21. Riikka Suominen: Suhteellisen vapaata 2020
  22. Paula Noronen: Tarja Kulho Räkkärimarketin kassa 2020
  23. Elizabet Strout: Nimeni on Lucy Barton 2019
  24. Sayaka Murata: Lähikaupan nainen 2020


Mieleen jääneitä kirjoja


Cristina Sandu Vesileikit. Lyhyessä kirjassa (118s) on kerrottu kuuden naisen koskettavat ja surullisetkin tarinat. Kirjan sanat ja lauset ovat harkittuja. Minä täytin kirjan tyhjät tilat sujuvasti omilla kuvitelmilla.

JP Ahonen Villimpi Pohjola Valomerkki. Sarjakuva oli hyvä valinta aikuiseen makuun. Toki olen jo vanhempi ja vakiintuneempi kuin kirjan henkilöt. Valomerkissä ihastutti taitavat ja kauniit kuvat. Huumori ja sanailu nauratti. Minulla oli vaikeuksia tunnistaa kirjan henkilöitä toisistaan. Ensilukemalta kaikki sarjakuvan naiset näyttivät kovin samannäköisiltä.

Riina-Maria Metso Miksi se ei vain lähde. Tietokirja parisuhdeväkivallasta. Kirjassa on sekä Metson omia kokemuksia että hänen haastattelemiensa naisten kokemuksia. Pakko myöntää että itsekin olen sortunut ihmettelemään, että miksi naiset sietävät väkivaltaa. Miksi he eivät vain lähde, mikä heissä on vikana? Kirja avasi silmiäni asian suhteen. Usein on vain huonoa tuuria, että joutuu väkivaltaltaiseen suhteseen. Ihmisellä on voinut olla jopa liian hyvä ja turvallinen elämä, hän ei tunnista väkivallan ensimerkkejä.

Heather Morris Auschwizin tatuoija. Lale Sokolovin uskomaton tarina Heather Morrisin taitavasti ja koskettavasti kertomana. Järkyttävintä on, että tapahtumat ovat totta. Jotta me emme koskaan unohtaisi. Suosittelen myös Heather Morrisin Cilkan tarinaa, joka on itsenäinen ja fiktiivisempi jatko-osa Auschwizin tatuoijalle.   

Adam Kay Kohta voi vähän kirpaista eli nuoren lääkärin salaiset päiväkirjat. Kay on toiminut gynekologina. Nykyään hän on koomikko ja komediakäsikirjoittaja. Kirjassa yhdistyy viihdyttävästi Kayn molemmat ammatit. Kirjassa ei säästellä eritteitä eikä sisäelimiä. Itse olen ollut sairaanhoitajana muun muassa urologisella osastolla, joten kirjan potilaskuvaukset olivat erittäin mielenkiintoisia.

Paula Noronen Tarja Kulho Räkkärimarketin kassa. Hauska kirja, jota kuunnellessa tuli myös nostalginen olo. Äänikirjan lukee Paula Noronen. Olen kuunnellut Tarjan juttuja radiosta joskus kauan sitten.

Elizabet Strout Nimeni on Lucy Barton. Lucy Barton joutuu olemaan pitkään sairaalassa. Aviomies ei pidä sairaaloista ja yksinäinen Lucy saa yllättäen vieraakseen äitinsä. Hän ei ole ollut äitinsä kanssa vuosiin tekemisissä. Äiti ja Lucy keskustelevat ja lukijalle paljastuu lähinnä rivien välistä asioita Lucyn köyhästä lapsuudesta ohiolaisessa kylässä. Vähäeleinen, mutta vaikuttava kirja.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Aikuisten lukudiplomi

Pieni Helmet-lukuhaaste 2020


Olen aiemmin kirjoittanut

Kirja käteen ja lukemaan

Miten saada pojatkin lukemaan?



Minkä kirjan sinä olet lukenut tai kuunnellut viimeksi?

Oliko näiden kirjojen joukossa tuttuja kirjoja?



10 kommenttia

  1. Hyvä vauhti sinulla on lukemisessa. Viimeisin kirja jonka luin oli Patricia Cornwellin Ruumistarha.
    Mukavaa viikkoa sinulle Minna <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse en ole tainnut lukea yhtään Cornwellin kirjaa. Nimi on kyllä tuttu.

      Poista
  2. Kova vauhti sulla. Tuosta sun listasta olen lukenut yhden kirjan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisipa ollut hauska tietää, minkä kirjan olet listalta lukenut. :)

      Poista
  3. Upeasti olet ehtinyt lukea jo tänä vuonna. Minä haluaisin seuraavaksi lukea Heather Morris Auschwizin tatuoijan. Viimeinen kirja, jonka olen lukenut on ikisuosikkini Antoine de Saint-Exupéryn Pikku Prinssi. Löytyy omasta kirjahyllystä sekä englanniksi että suomeksi. Nyt luin sen vaihteeksi englanniksi. Klassikko, johon palaan aina aika ajoin. Äänikirjat eivät ole minua varten. Haluan "makustella sanoja" mielessäni.
    Mukavaa viikkoa Minna!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittel enehdottoasti lukenaan Auschwizin tatuoijan! Minultakin löytyy Pikku Prinssi. Se onkin lukulistallani "hyllynlämmittäjissä". Äitini on lukenut sen minulle joskus lapsena.
      Kivaa viikkoa!

      Poista
  4. Auschwitzin tatuoijan olen minäkin alkuvuodesta lukenut.
    Luen kappalemääräisesti vähemmän, mutta väittäisin, että kaikki lukemani kirjat jäävät mieleeni, eli minulle on outo ajatus, että olisin lukenut 20 kirjaa ja vain yksi niistä jäisi mieleeni jos katsoisin lukemieni kirjojen listaa. Toisaalta tietysti, ethän Sinä samassa jutussa olisi voinut kovin montaa kirjaa kuvata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjalistastani valitsin vain yhden suosikkikirjan kuukautta kohti, koska instagramissa valitsen aina yhden kirjan kuukauden suosikiksi. Välillä on vaikea valita yksi suosikkikirja kuukauden aikana luettujen joukosta. Toisinaan taas suosikki erottuu selkeästi joukosta. Esittelen kaikki lukemani kirjat lyhyesti instagramissa. Blogiiin otin vain muutaman noston. Silloinkin kun luin vain muutaman kirjan vuodessa, osa kirjoista unohtui eikä jättänyt muistijälkeä kovin pitkäksi aikaa.

      Poista

Instagram