Entinen lukutoukka tilittää

sunnuntai 18. tammikuuta 2015
Olen aina tykännyt lukea kirjoja. Viime vuosina lukeminen on jäänyt vähemmälle. Toki ajoittain tulee jokin kirja "hotkittua" entiseen malliin, mutta harvemmin. Hyvänkin kirjan lukemiseen kuluu minulta nykyään paljon pidempään kuin joskus ennen. Lapset, netti ja neulominen vievät oman aikansa. Noista oikeastaan tuo netti vie eniten varsinaista lukuaikaa.

Ennen joulua minulle iski ahdistus, että enkö oikeasti lue kirjoja?! Kyllähän ihmisen pitää lukea oikeita kirjoja! Ahdistustani helpotti se, että tajusin lukeneeni lapsille iltasaduksi syksyn aikana useammankin kirjan. Luemme miehen kanssa vuorotellen, mutta joitakin kirjoja vain minä luen. Viime syksynä tällaisia minun yksinoikeudella lukemia kirjoja ovat olleet:


Harry Potter ja viisasten kivi
Harry Potter ja salaisuuksien kammio
Harry Potter ja Azkabanin vanki
Veljeni Leijonamieli
 
 
Eli olen sittenkin lukenut aika paljonkin, enkä vain roikkunut netissä. Tekisi mieli tehdä jonkinlainen uudenvuoden lupaus, että luen tänä vuonna enemmän. Myös itselleni, en vain lapsille. Kännykän kalpea valo valaiskoon kasvojani vähemmän iltaisin. Aika ottaa oikea kirja käteen useammin.
 
Ehdotuksia mitä kirjoja voisi lukea 1- ja 2-luokkalisille iltasaduksi? Entäpä mitä minun kannattaisi lukea? Luetaanko teillä paljon?

6 kommenttia

  1. Minä tajusin vuoden vaihteen tienoilla, että olen liikaa netissä ja se syö lukemisharrastustani. Nyt olen vähentänyt netissä oloa ja ehdin taas lukea. Ja se on ihanaa! Meillä on lapsille luettu iltasaduiksi esim. Räppääjät, Ellat, Supermarsut, Etsiväkerho Hurrikaanit, Netta Walldenin Ruben-kirjat, Sanna Iston Tinka ja Taika-kirjat. Potteritkin on luettu kahta viimeistä kirjaa lukuunottamatta läpi (ne kyllä esikoinen on sitten lukenut itse). Viimeksi iltasaduksi luettiin Eva Ibbotsonin kirja Voi noita noitia. Tänä iltana olen aloittamassa lukemaan pojille Susan Cooperin Pimeä nousee-sarjaa. Itse pyrin lukemaan kaikki kotimaiset uutuudet, viimeksi luin Anna-Leena Härkösen kirjan "Kaikki oikein". Lisäksi luen paljon erilaisia elämäntaito-oppaita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo supermarsu on ainakin meille tuntematon, pitääkin etsiä kirjastosta. Itse olen lukenut kaikki Härkösen kirjat tuota uusinta lukuunottamatta. Pitäähän se tuo uusinkin jossain vaiheessa lukea. Tykkään hänen tyylistään kirjoittaa. Tuo lottovoitto aihe ei vain ole kiinnostanut jostain syystä. Kiitos vinkeistä!

      Poista
  2. Mä haluisin lukea kirjan "sisareni puolesta". Kirjoittaja Jodi Picoult.
    Ensi viikolle lomakirjaksi ostin Katukatti Bobin.
    Riikka. ☺️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääkin googlata nuo mainitsemasi kirjat. On ihan tuntemattomia minulle.

      Poista
  3. Meillä luetaan paljon, siis lapsille. Itse sadattelen omaa lukemistani, olisipa mahdollisuus lukea enemmän aikuiskirjoja. Nelosluokkalainen lukee jo iltaisin itse, mutta jotenkin on jäänyt tavaksi lukea ekaluokkalaiselle joka ilta, vaikka hän onkin osannut lukea jo eskarista. Luemme ihan kaikkea, paljon noita ensimmäisen kommentin kirjoja. Kaikkea mitä Lukemaan oppineiden ja isompien hyllystä kirjastosta löytyy. Lukutaito ja kirjallisuus on rikkautta :)

    VastaaPoista
  4. Oletteko lukeneet Roald Dahlin kirjoja? Tykkään erityisesti Matildasta :)

    VastaaPoista

Instagram